Netwerkmarketing

Ook in de klassieke muziek moet een ensemble het steeds meer van de social media hebben. Zo riep Ruud van Eeten, directeur van de Toonzaal in Den Bosch, eind vorig jaar via Facebook musici op om met een aantrekkelijk marketingplan te komen. Het plan moest muziekliefhebbers die nog niet vaak in de Toonzaal waren, bewegen om naar een concert te komen. De voorstelling met het beste plan zou door de Toonzaal worden ingekocht. Marion Boshuizen, claveciniste van het Apollo Ensemble in Lelystad, pakte de handschoen op. Zij zag een mooie kans om in Den Bosch de voorstelling Passione te spelen, muziek van Haydn en Mozart.

Marion mailde mij. Een aantal jaren geleden ben ik als adviseur Marketing en Communicatie toegetreden tot het bestuur via Kunst en Zaken, tegenwoordig Cultuur-Ondernemen. En dan is het een geluk om op verschillende plaatsen te wonen en te werken en daardoor veel mensen te kennen. In 2013 zou het Noord-Brabants museum na een renovatie weer open zijn, dat vlak bij de Toonzaal is gelegen. Zou daar geen mooie combinatie mee te maken zijn?

Het Noord-Brabants Museum is gevestigd in een gouvernementspaleis uit de achttiende eeuw, de tijd waarin de muziek van Haydn en Mozart ontstond! De composities kwamen tot stand in opdracht van vermogende heren en werden opgevoerd in dergelijke paleizen en kastelen. Bezoekers van het museum ervaren in het museum iets van de tijd waarin het werk is gemaakt en gaan op een nieuwe manier naar oude muziek kijken. Het Apollo Ensemble speelt op authentieke instrumenten. Door de muziek te verbinden met de context waarin zij is ontstaan wordt een dimensie toegevoegd aan het concert.

Ik belde de conservator van het museum, die enthousiast was over het idee. Ze vertelde me dat het nieuwe museumkwartier en de Toonzaal via een achterdeurtje rechtstreeks met elkaar verbonden zijn.

Marion en ik werkten een plan uit voor een marketingstrategie, waarbij de netwerken van het Apollo Ensemble, Toonzaal en het Noord-Brabants Museum gecombineerd worden. Ik testte de strategie uit bij een collega, die aangaf bij zo’n combinatie wel geïnteresseerd te zijn in een klassiek concert.

Guess what, het plan van het Apollo Ensemble werd gekocht! Zondag 17 november a.s. speelt het Apollo Ensemble uit Lelystad in de Toonzaal het concert Passione. Om 15.00 uur en om 20.00 uur. De preview om 15.00 uur is gratis voor museumbezoekers.

Het Noord-Brabants Museum en de Toonzaal zijn een samenwerking aangegaan. Zestien zondagavondconcerten krijgen op zondagmiddag een preview in het Noordbrabants Museum of in het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch. Een fantastisch samenwerkingsverband waarin kunst en muziek samen komen. Wellicht waren ze dat toch al van plan, maar heel misschien heeft het voorstel van het Apollo Ensemble ze op een idee gebracht of hebben wij een duwtje gegeven. Lang leve Facebook en ik ben benieuwd of mijn collega komt!

Eén gedachte over “Netwerkmarketing”

  1. Afgelopen weekend hebben we het programma “Passione” gebracht tijdens de Lelystadse Mozart dagen in het Agora theater. Veel publiek en heel veel positieve reacties; het is een prachtprogramma. We hebben erg veel zin om dit programma ook in de Toonzaal in Den Bosch te gaan brengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2006 - 2024 Cumar | Disclaimer