Vrolijk worden van een seminar

Op 10 oktober was het Dag van de Duurzaamheid. Zelf was ik die dag in Antwerpen op een seminarie over Duurzame Communicatie om iets te vertellen over duurzame communicatie in de zorg. Het was inspirerend om de verhalen van anderen te horen en ik  raakte gemotiveerd om als communicatieafdeling nog bewuster met duurzaamheid om te gaan.

MVO is heel breed. Kortweg kan het samengevat worden als het streven naar een goede balans tussen  people, planet, profit. Het MVO Manifest in de zorg bestaat uit zeven punten die deze drie elementen uitwerken. Patient empowerment valt er onder, goed werkgeversschap en ook voor de hand liggende zaken als een duurzame bedrijfsvoering.

Een interessant onderdeel van het manifest is het sluiten van allianties. MVO doe je samen met alle partners in de keten. Eén van de presentaties op het seminar ging dan ook over stakeholdermanagement. De samenleving ontwikkelt zich in de richting van coöperatieve netwerken, waarbij ingespeeld wordt op de behoefte van mensen om iets goeds te doen en iets te betekenen voor anderen, aldus spreker John Grant die daarover een boek schreef ‘Co-opportunity’. In het Jeroen Bosch Ziekenhuis gebeurt daar op initiatief van de communicatie-afdeling al best veel in: Health to Business richt zich op de samenwerking tussen zorg en bedrijfsleven en de Stichting Vrienden van het Jeroen Bosch Ziekenhuis doet een beroep op de gemeenschapszin in het verzorgingsgebied van het ziekenhuis.

Duurzame bedrijfsvoering
Organisator Frank van Damme hield een heel praktische presentatie over duurzame bedrijfsvoering van de communicatieafdeling zelf. Soms heel voor de hand liggend, maar soms ook een eye-opener:

  •   Zorg dat je database op orde is, want als 25% van je mailing niet aankomt is dat verspilling
  • Zorg dat relatiegeschenken waarde toevoegen en niet meteen worden weggegooid. Zorg dat ze met duurzame materialen zijn gerealiseerd
  • Vermijd in je huisstijl grote kleurvolvlakken (kost veel inkt en is hinderlijk bij recycling), vermijd aflopende opmaak (drukker moet dan overstekende stukken afsnijden)
  • Wat voor papier gebruik je? Gerecycleerd? Ongestreken of gestreken? Wel of niet een eco label? ESC, PEFC, Nordic Swan,  EU Ecolabel?  Hoe zit het met je drukkerij? Gebruikt deze inkt op vegetale basis? Alcoholvrij? Print hij van computer – to –plate of zit er een milieuonvriendelijke film tussen? Hoe zit het met de binding? Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar nog nooit over heb nagedacht en me voornam daar werk van te maken.
  • Bij events laat je uiteraard de badges inleveren, zodat ze kunnen worden hergebruikt. Maar hoe zit het met de catering? Is die biologisch, fair trade, van dichtbij? Zetten we mensen uit de sociale economie in, bijvoorbeeld als gastvrouw?

Green marketing
Ook waren er veel verhalen over thema’s als green marketing. Marc Stoiber vertelde dat topmarketeers zich tegenwoordig afwenden van het maken van dure reclamecampagnes om consumenten te verleiden tot nog meer spullen die ze niet nodig hebben of die slecht voor hen zijn. Ze richten zich op dingen die wel goed zijn voor de mensen. Een congresganger vertelde me over Saatchi in Brussel, die een geweldige campagne ontwikkelde om mensen te stimuleren niet meer te roken: Ex-rokers are unstoppable. De campagne wijst niet op de gevaren van roken, maar zet mensen in die gestopt zijn met roken om te vertellen hoe veel prettiger hun leven is geworden nadat ze gestopt zijn. Een I-coach als mobile app helpt mensen om te blijven stoppen.  Mensen hebben geen zin om dingen te laten die prettig zijn, maar willen wel graag ergens bij horen. Door op die positieve gevoelens in te spelen, bereik je meer.

Upcycling
Ook maakte ik kennis met Evy Puelinckx, wier boek over Upcycling net van de persen is gerold. Upcycling gaat verder dan recycling. Evy probeert van afval iets nieuws te maken, dat waardevoller is dan het afvalmateriaal zelf. In haar boek en op haar website geeft zij daar tal van voorbeelden van. Van oorsprong interieurarchitecte richt zij ook op het gebruik van afval bij het inrichten van bedrijfsruimten. Afval is voor haar een geschenk om iets mee te doen. Ze hergebruikt oude kasten, pallets en voert haar projecten bij voorkeur uit samen met de medewerkers van het bedrijf zelf of mensen uit de sociale economie. Een visie om helemaal vrolijk van te worden. 

Eén gedachte over “Vrolijk worden van een seminar”

  1. Een blog om heel vrolijk van te worden, dankjewel Celia.
    Ik heb met veel bewondering geluisterd naar je uiteenzetting over jullie projecten in het ziekenhuis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2006 - 2024 Cumar | Disclaimer