MVO als spannend vervolgverhaal

Fantastisch,  hoe onder invloed van moderne trends oude vormen van communicatie overgaan in nieuwe. Podcasts bijvoorbeeld: radio luisteren waar en wanneer je maar wilt. In Amerika trok de radioserie Serial maar liefst 100 miljoen luisteraars. Radiomaker Sarah Koenig zocht in deze podcast-serie een moordzaak tot de bodem uit. Door haar geïnspireerd lanceerde de Nederlandse radiomaker Chris Bajema ‘Man met de microfoon’. Vanuit zijn radiobus neemt hij verhalen op van buurtbewoners in Amsterdam-Oost. Voor duurzaamheid en ondernemen is er sinds een jaar New Business Radio. Aloude radiotechnieken worden ingezet om het verhaal van duurzaamheid te vertellen.

Mix
Aan Radio1-verslaggeefster Emmie Kollau legt Chris Bajema uit, waardoor Serial zo succesvol is. De radiotune werkt verslavend en de cliffhanger aan het eind van elke uitzending, maakt dat je reikhalzend uitziet naar de volgende. Ook in zijn eigen podcasts mixt Bajema fictie en non-fictie. De uitzendingen zijn een mix van documentaire en hoorspel. Audio leent zich volgens hem bij uitstek voor persoonlijke verhalen van mensen die een camera zouden schuwen.  Het is heel handig om naar te luisteren als je onderweg bent, bijvoorbeeld in de auto of tijdens het hardlopen.

Niche
Lars Schotanus en Glenn van der Burg van New Business Radio  zien dat steeds meer auto’s internet aan boord hebben, wat mogelijkheden schept voor een oneindig aantal niche-zenders. New Business Radio gaat over ondernemen, innovatie en duurzaamheid. Elke dag is er de New Business Pitch, waarin ondernemende mensen met een innovatief plan of een briljant idee (zend)tijd krijgen om zichzelf van hun beste kant te laten zien.  Duurzaam Bedrijfsleven heeft een vaste rubriek en wekelijks wordt ook MVO Nederland gebeld voor de nieuwste verhalen over MVO.

New Business Radio Lab
Top of the bill is natuurlijk je eigen podcast maken. Dat kan bij New Business Radio in het New Business Radio Lab. Op vrijdagmiddag komt om 1 uur een groep mensen in de studio op het Mediapark in Hilversum bijeen met de opdracht om om 4 uur live een programma te presenteren. Nadat in een brainstorm het thema bepaald is, worden razendsnel de taken verdeeld. Interview, reportage, recensie, column, muziek…. ; onder leiding van radiomaker Glenn van der Burg gaat iedereen in een pressure cooker aan de slag. Natuulijk lijkt het er om kwart voor 4 nog in de verste verte niet op, maar om 4 uur staat er toch echt wel wat. Een superleuke manier om met je bedrijf of je team je boodschap voor een breder publiek vorm te geven.

Storytelling
Miljoenen luisteraars heeft New Business Radio nog niet, dus misschien moet ik iets meer met storytelling gaan doen. MVO als spannend vervolgverhaal. Hoe tackelt MVO-expert Gerard Teuling het probleem van de bodemvruchtbaarheid in de agrifood? Wat kwam Lennart Visser van Total Produce tegen in Honduras tijdens een pilot met compost tea? Daarover de volgende keer meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2006 - 2024 Cumar | Disclaimer