Van LOS(T) naar FOUND

Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik als actief Logeion-lid nog nooit naar het jaarcongres geweest was. Een hele dag of twee dagen ertussen uit, dat gunde ik mezelf niet. Tot ik dit jaar gevraagd werd om twee breakout-sessies te verzorgen en daardoor vanzelf in aanraking kwam met de rest van het programma. De congrescommissie had voor een aansprekend thema gekozen: lost verwijst naar de wirwar van ontwikkelingen en veranderingen, waarin de hedendaagse communicatieprofessional op zoek is naar houvast of anderen daarbij adviseert en faciliteert. Dagvoorzitter Jeroen Busscher zette het thema direct op een originele en grappige manier op de kaart. “De dagvoorzitter is verdwaald. Ik ben aangetrokken als sidekick, een soort Jan Mulder, maar ik ga mooi niet dagvoorzitter spelen”. En zo was het congres ook letterlijk lost, maar uiteraard kwam alles op zijn pootjes terecht.

Keynote speakers als Rob Wijnberg, hoofdredacteur NRC-tekst en filosoof van origine, en Tom Palmaerts, trendwatcher,  lieten hun visionaire blik over het thema gaan en haalden de zwaarte er ook wat van af. In de loop van de middag veranderde de hashtag van het congres in #FOUND. Kennelijk kreeg de congresdeelnemer weer vaste grond onder de voeten, dank zij de inspirerende breakout-sessies in de Stadsgehoorzaal. Maar ook omdat spammers op de hashtag doken, die al snel trending topic werd op twitter. Zelf heb twee sessies kunnen bijwonen, onder andere van Thomas McNeill en Anneloes Roeleveld van PR bureau Edelman over hun Trust Barometer.  Zij onderscheiden zestien drivers voor vertrouwen, waarvan sommige erg belangrijk en andere iets minder belangrijk zijn voor het vertrouwen in de organisatie. High quality products or services zijn niet meer voldoende tegenwoordig, listens to customer needs and feedback en treats employees well zijn minstens even belangrijk. Interessante benadering en goed om in corporate communicatiebeleid mee te nemen.

Drie kwartier was er uitgetrokken voor de break-outsessies, volgens sommigen eigenlijk wat te kort om echt de diepte in te gaan. Feit is, dat het wel een uitdaging is om een goed verhaal neer te zetten in die tijd én te zorgen voor interactie. Een paar weken geleden, kreeg ik het boek ‘Presenteren, professionals aan het woord’ van Maritte Braspenning & Jolanda aan de Stegge cadeau. Toppresentatoren als Sacha de Boer, Eva Jinek en Matthijs van Nieuwkerk vertellen daarin hoe zij zich voorbereiden en te werk gaan. ‘Volgens mij leer je niets nieuws uit dit boek….’, had de gever erin geschreven. Inderdaad stond er niet veel nieuws in, maar dat wil niet zeggen, dat ik er niets uit leerde. Het boek maakte mij er opnieuw van bewust hoe moeilijk het is om een goede presentatie neer te zetten en stimuleerde mij behoorlijk om de puntjes op de i te zetten. Aanstaande woensdag 13 juni bij MARCOM 12 heb ik maar dertig minuten. Dat wordt hard werken van te voren.

Kijk voor mijn presentatie tijdens #FOUND  op slideshare.net .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2006 - 2024 Cumar | Disclaimer