Hotspot MVO

Mooiere locatie kun je niet bedenken voor een diner pensant rond het thema Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen: restaurant Krootwijk in Rotterdam-Crooswijk. Krootwijk is onderdeel van Hotspot Hutspot, een organisatie die leegstand benut voor stadslandbouw en restaurants. Tieners kunnen na schooltijd binnenlopen om mee te doen aan kookactiviteiten en leren zo spelenderwijs van alles over eten en bewegen. Op die manier draagt Hotspot Hutspot bij aan de sociale binding in een wijk en stimuleert ze de gezondheid van kinderen.

Een jaar geleden ben ik binnen Logeion overgestapt van de vakgroep Corporate Communicatie & Positionering naar de vakgroep MVO & Communicatie. CC&P nam het initiatief beide vakgroepen plus genodigden bijeen te brengen om de wereld van MVO en Communicatie te verkennen. Een mooi idee dat wegens succes in het najaar voor een bredere groep een vervolg krijgt.

MVO-vliegwiel
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is steeds meer een conditio sine qua non voor bedrijven en organisaties. Als je organisatie niet kan uitleggen welke waarde zij toevoegt aan de maatschappij, heeft zij nauwelijks nog bestaansrecht. Als je je natuurlijke hulpbronnen uitput of de sociale structuren vernietigt, kan je bedrijf in de toekomst niet meer bestaan. Toch hebben nog veel bedrijven moeite om hun businessmodel te vernieuwen richting duurzaamheid, vertelt Eleonoor Hintzen bij het voorgerecht. Zij richtte twintig jaar geleden Good Company op en ontwikkelde het MVO-vliegwiel om bedrijven te helpen bij de omwenteling naar MVO. Hoe moeilijk dat soms is, bleek uit de casus die zij het gezelschap voorlegde. Afval scheiden, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in je bedrijf opnemen, allemaal nog te doen. Maar hoe ziet MVO eruit als je een uitgever van een printmedium bent in een hard dalende markt?

Vertrouwen
Ton Baetens, partner bij EMMA, luistert het hoofdgerecht op met een gesproken column over transparantie. Hoe de beeldvorming rond de Noord-Zuidlijn pas echt kantelde, toen de organisatie woord hield en eerlijk vertelde hoe de zaken ervoor stonden. Transparantie is de basis voor MVO. Je kunt als bedrijf nog zo duurzaam bezig zijn, als je dingen die – nog – niet deugen onder het tapijt tracht te vegen, verlies je het vertrouwen en kun je opnieuw beginnen. Dat kan een kind je vertellen en toch blijkt het heel moeilijk te zijn.

Vrolijkheid
Het toetje is voor de Vrolijkheid. Anaam Al-Jazaeri  vertelt over haar werk bij deze door Fronnie Biesma opgerichte stichting. Voor kinderen en jongeren in asielzoekerscentra organiseert de Vrolijkheid creatieve activiteiten. Dans, theater, muziek en beeldende kunst zijn middelen om hun verhaal vorm te geven en om zelfvertrouwen en talent te ontwikkelen. Ook werken ze daarbij samen met bedrijven en “maken ze daarbij gebruik van elkaar kwaliteiten”, zoals Anaam het zo mooi weet te zeggen. Veel bedrijven geven invulling aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid door een goed doel te adopteren. Dat is fantastisch en levert beide partijen heel veel op. Als je maar wel bedenkt dat MVO verder gaat dan een maatschappelijke campagne en raakt aan de kern van je bedrijf. De kern van je bedrijf verduurzamen is beslist niet makkelijk. Ook voor communicatieprofessionals ligt hier een grote uitdaging om die strategische zoektocht te faciliteren en te communiceren. Dat het kan bewijzen, de inspirerende voorbeelden in Hotspot Hutspot.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2006 - 2024 Cumar | Disclaimer