Wie Betteke van Ruler als rolmodel neemt, hoeft niet bang te zijn voor haar pensioen. De emeritus hoogleraar Communicatie bruist van de ideeën en levert de een na de andere publicatie af. Op donderdag 25 oktober jl. zag Communicatie NU het licht. Een boek in de vorm van een glossy. De boekpresentatie in Wilhelminadok in Amsterdam was helemaal Bettekes moment, waarbij ze iedereen die ook maar enigszins meetelt of mee wil tellen in communicatieland om zich heen had weten te verzamelen.
Maar wat erg leuk is aan Betteke: ze is de ster, maar laat er anderen ruimhartig in delen. De meeste sterren staan zelf pontificaal op de cover van hun glossy. Betteke niet. Betteke koos voor Youssef Eddini, hoofd marketing en communicatie van de NOS. Een geweldige keus. Als iemand in staat is je het boek in te trekken, is hij het wel. Op de achterzijde de communicatieprofessionals van morgen. Maar liefst 118 mensen werkten mee, waardoor het een staalkaart is van visies, opvattingen, informatie, ideeën, beschouwingen op het gebied van communicatie anno nu.
De vormgeving van Bianca Spierenburg van Studio Polkadot is een lust voor het oog. Afwisselend, verantwoord, boeiend en nergens overdone. Mij wist Betteke te verleiden tot een brief aan de lezer en Bianca vond dat ik die het beste in mijn eigen handschrift kon schrijven. Een verschrijving of doorhaling zou het juist authentiek maken. Heel bijzonder om al bladerend door het tijdschriftboek mijn eigen tekst tegen te komen. Met zijn 925 gram is het een beetje zwaar om elke dag in mijn tas mee te nemen, maar het ligt op mijn bureau en elke dag lees ik er weer wat nieuws in. Het boek is te bestellen via de uitgever www.adformatie.nl of www.commonline.nl.